zaterdag 12 september 2015

Column: mensen kunnen vliegen


 Dit is heel erg nieuw. In de drie jaar waarin ik mijn blog heb, heb ik dit nog nooit gedaan: een column online zetten. Ik schrijf ze wel vaker, maar ik vond het toch niet echt iets om op mijn blog te zetten. Maar laatst bedacht ik iets waarvan ik eigenlijk wel wil dat iedereen het leest. Mensen kunnen namelijk vliegen.


Je zal wel denken 'ja met het vliegtuig.' Of: 'Huh, hoe dan?' Of: 'Yeah right.' Maar toch is het zo en we hebben waarschijnlijk allemaal wel een keer gevlogen. Het klinkt vrij zweverig (maar toch ga ik het zeggen): in onze dromen!

Vaak zijn mensen teleurgesteld met hoe dingen zijn in het echte leven. Ze zouden een ander leven willen, ze zouden (ik zeg maar wat) willen dat de lucht paars was en het gras blauw. Eigenlijk komt het erop neer dat mensen vaak dingen willen die ze niet hebben.  Een heel goed voorbeeld daarvan is kunnen vliegen.

Maar we vergeten nog wel eens dat we wel degelijk kunnen vliegen in een paarse lucht over een blauw grasveld. Het is welliswaar niet echt, maar toch kan je het ervaren op een bepaalde manier en daar mogen we eigenlijk best dankbaar voor zijn! Want hoe cool is het dat je je alleen maar comfortabel hoeft te maken zodat je in slaap valt en vervolgens in een compleet nieuwe wereld terechtkomt? Best wonderlijk, toch?

Maar wat is nou eigenlijk mijn conclusie?
Ik vind dat we de wereld best eens wat meer mogen waarderen, daar ben ik zelf op het moment ook mee bezig. Natuurlijk lukt dit niet altijd, vooral niet wanneer je door de regen met tegenwind van school naar huis moet fietsen. Maar probeer het eens!

Kijk om je heen, naar de lucht. Hij is blauw, en dat is hij altijd geweest. Tja, normaalste zaak van de wereld zou je zeggen. Maar als de lucht paars was geweest, had je dat ook saai gevonden. Je zou kunnen zeggen dat alles wat er is normaal is, maar je zou ook kunnen zeggen dat alles wat er is eigenlijk een wonder is! En kijk eens in de spiegel, daar zie je ook een wonder, namelijk: jijzelf! Wees blij dat je er bent! 

En als je dan toch eens genoeg hebt van de wereld die er nu is, heb je 's avonds in je hersenen nog een andere wereld. Eigenlijk is dat best geweldig, toch?

Babette

Ik moet zeggen, ik vond het op de een of andere manier best spannend om zoiets als dit online te zetten, maar ik vond het erg leuk om te doen. Zouden jullie vaker columns van mij willen lezen? Ze hoeven niet perse over iets als dit te gaan, maar ik zou bijvoorbeeld ook humoristische columns kunnen schrijven. Je kan het achterlaten in de comments.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen