woensdag 21 oktober 2015

Column: Wat betekent schoonheid voor mij?

Ik heb het idee dat er in de samenleving op dit moment erg veel nadruk op het uiterlijk wordt gelegd. Als je aan iemand vraagt wat het aardigste is wat iemand ooit tegen diegene heeft gezegd krijg je al snel als antwoord: 'Je ben mooi.' En als je aan iemand vraagt wat het onaardigste is wat iemand ooit over diegene heeft gezegd krijg je vaak te horen: 'Je bent lelijk.' Wanneer er kennisgemaakt wordt met mensen let je vaak als eerste op iemands uiterlijk en of ze het nou willen of niet, mensen hebben dan ook al snel hun oordeel klaar.



Ook in de media zie je het overal voorbijkomen: plaatjes van mooie meisjes met een 'perfect lichaam.' Met als gevolg dat ontzettend veel meiden dat beeld na proberen te streven en erg onzeker over zichzelf zijn terwijl dat helemaal niet nodig is.



En sommige mensen vinden het blijkbaar oké om zomaar iemand lelijk te noemen wanneer iemand niet voldoet aan hun idee van schoonheid.
Net alsof iedereen voor zijn geboorte op een soort tablet heeft uitgekozen hoe hij of zij er uit zal komen te zien. Zo van: 'deze neus, deze oren, deze ogen, dit soort haar' en vervolgens op de aardbol terecht is gekomen en maar moet zien of zijn gekozen uiterlijk voldoet aan het op dat moment heersende schoonheidsideaal of niet. 

Natuurlijk, ik besteed ook aandacht aan het uiterlijk. Anders had mijn blog niet call of fashion geheten. Maar het is niet het enige waarmee ik me mee bezighoud en niet het belangrijkste wat er is.

Voor mij betekent schoonheid niet dat je lichaam voldoet aan het op dit moment heersende schoonheidsideaal. Voor mij betekent schoonheid dat je vanbinnen een mooi mens bent en lekker in je vel zit. 
Werk eerst aan je innerlijk, dan pas aan je uiterlijk. Als je een mooie persoonlijkheid hebt, dan straalt dit vanzelf als het ware door naar buiten.

Je mag best van jezelf houden! Ik heb het idee dat mensen denken dat je jezelf niet mooi mag vinden, dat het raar is om te zeggen dat je tevreden bent met jezelf. Maar daar is helemaal niets mis mee, tevreden zijn met jezelf is alleen maar goed. Het hoeft echt niet gelijk te betekenen dat je arrogant bent. Als je gewoon blij bent met jezelf zonder je beter te voelen dan een ander kan dat echt geen kwaad.

Voel je gewoon lekker in je vel en draag de kleren die je wil dragen. Je ziet er nu eenmaal uit zoals je er uit ziet en met dit gezicht zul je het misschien wel 90, 100 jaar moeten doen. Dan kan je die tijd beter besteden terwijl je blij bent met jezelf dan wanneer je ongelukkig bent. 

Je bent mooi genoeg! 
Babette

Ik vond dit spannend om te publiceren, maar ik denk dat het goed is dat er op mijn blog ook aandacht wordt besteed aan inner beauty en dat je weet dat je goed genoeg bent. Ik hoop dat dit artikel je geïnspireerd heeft! Ook is het echt niet de bedoeling dat je je hiermee aangevallen voelt als je veel met je uiterlijk bezig bent (want tja, ik vind het zelf ook leuk om met mijn uiterlijk bezig te zijn), de boodschap van het artikel is puur dat je niet onzeker hoeft te zijn en dat het oké is om van jezelf te houden ;)




1 opmerking:

  1. Wat een goed plaatje, van die barbie. Ik had het op het eerste gezicht niet eens door! zo erg is het dus al met dat schoonheidsideaal: mensen op tv lijken op barbies...

    BeantwoordenVerwijderen