maandag 7 maart 2016

Column: unsubscriben op mensen waar ik onzeker van werd

girl, fitness, and body afbeelding
Hoi allemaal, vandaag heb ik een column voor jullie. Ik wilde dit artikel eigenlijk beginnen met het aanbieden van mijn excuses aan jullie omdat ik al zo lang niets meer op mijn blog heb geschreven, maar ik had gewoon niet de drang en ik vind dat ik mezelf op zo'n moment niet moet gaan dwingen om iets te schrijven om maar 'iets online te hebben.' Dus tja, bij deze geen excuses, maar wel een column!


Ik was geabonneerd op ontzettend veel mensen op YouTube, ik had altijd wel een filmpje te kijken. Ik was geabonneerd op mensen waar ik echt blij van werd, maar ook op mensen waar ik heel onzeker van werd. Je kent het vast wel; van die meisjes die alles mee lijken te hebben.

Ik keek naar deze meisjes omdat ik precies wilde zijn zoals zij. Maar om heel eerlijk te zijn werkte het eerder averechts. Ik werd er alleen maar ongelukkig en ontzettend onzeker van als ik mezelf met hen vergeleek.

Vroeger was ik nooit onzeker over mijn uiterlijk of wat dan ook. Ik vond mezelf mooi en was gewoon tevreden over hoe ik eruit zag. Ik ben niet perfect en dat wist ik toen ook wel, maar ik eiste ook niet van mezelf dat ik perfect was. Je kan namelijk wel eeuwig blijven doorgaan op die manier. Ik keek alleen naar mezelf en vergeleek mezelf niet met anderen. De mensen die ik kende waren ook niet perfect en ik gebruikte YouTube alleen maar om muziek te luisteren.

Toen ik ouder werd veranderde alles, ik kreeg een eigen laptop en ontdekte de wereld van beautyvloggers en werd er als het ware helemaal ingezogen. Vroeger dacht ik altijd dat van die 'perfecte meisjes' toch niet echt waren en niet bestonden, maar ik kwam er door YouTube achter dat die perfect lijkende meisjes echt bestaan en dat ze achter hun uiterlijk hele normale mensen waren, net als ik.

hair, style, and lips afbeelding

Daar werd ik ontzettend onzeker van. 'Als zij normale mensen zijn, net als ik, waarom is het dan mogelijk dat zij er prachtig uitzien en ik niet?' Vroeg ik mezelf af. Ik ging van mezelf eisen dat ik er precies uitzag als deze meisjes en probeerde mezelf ook hetzelfde te kleden als hen. Het enige waar ik geen rekening mee hield was het feit dat iets bij de ene persoon heel leuk kan staan, maar dat dat bij een ander persoon niet perse het geval hoeft te zijn.

Later ben ik mezelf niet meer gaan kleden zoals die 'perfecte meisjes' omdat ik er toen wel achter was dat ik me naar mijn eigen lichaam moest kleden. Toch bleef ik mezelf wel nog altijd met hen vergelijken. Ik ben echt ontzettend onzeker geworden hierdoor, het idee dat ik niet mooi was zat er echt bij me ingebakken.

hair, girl, and long hair afbeelding

Op een gegeven moment besloot ik dat het genoeg was. Ik was het zat om mezelf minder waard te voelen dan een ander omdat ik voor mijn gevoel minder mooi was. Ik ging goed naar mezelf kijken. Waardoor ben ik nou zo onzeker geworden? Vroeg ik mezelf af. Ik kwam uit bij sommige voor mijn idee perfect lijkende youtubers. Waarom keek ik eigenlijk nog naar ze? Het enige wat het mij opleverde was een flinke dosis aan onzekerheid. Ik besloot hen te verwijderen uit mijn abonnementenlijst.

Ik wil niet zeggen dat de youtubers waar ik het over heb opzettelijk filmpjes maken om anderen onzeker te maken, dat kan ik me niet voorstellen. Waarschijnlijk hebben zij zelf ook hun onzekerheden, al lijken ze perfect. Ik ben me er dan ook van bewust dat het aan mij lag dat ik onzeker van hen werd en dat is mijn probleem, niet dat van hen. Maar dat betekent niet dat ik maar door moet blijven kijken naar hun filmpjes, toch?

Ik moet zeggen dat het sindsdien een heel stuk beter met me gaat, ik kan mezelf nu niet meer vergelijken met mensen die naar mijn idee perfect zijn qua uiterlijk. Ik kan zeker zeggen dat ik er gelukkiger van geworden ben. Ik volg nu alleen nog mensen die voor mijn idee van toevoeging zijn voor mijn zelfvertrouwen en gewoon mijn leven in het algemeen, en het bevalt me heel erg goed. En ja: ook daar zitten beautyvloggers tussen.

Voor iedereen die zichzelf ongelukkig loopt te maken door naar mensen te kijken die (naar het eigen idee) altijd beter en mooier zullen zijn dan zichzelf: stop ermee! Scheur dat tijdschrift doormidden en gooi het in de prullenbak. Verwijder die youtuber uit je abonnementenlijst en kijk niet meer naar reclames die je gek maken over je eigen uiterlijk. Ik zeg het je: je wordt er een stuk gelukkiger van.

Accepteer jezelf. Je bent mooi! Vanbinnen en vanbuiten.

Babette

P.s. Ik heb hier nog een aantal filmpjes van mensen die ik bewonder om wie ze zijn. Mooi vanbinnen en vanbuiten!








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen